Ondanks het regenweer in het begin van de zomervakantie blijft het Toerisme in Limburg scoren. Dat blijkt uit een recente steekproef van Toerisme Limburg vzw bij 183 Limburgse logies. Voor de eerste vakantiemaand noteerden de meerderheid van de logiesuitbaters (7 op 10) evenveel of meer gasten ten opzichte van juli 2015. “Dat is een flinke opsteker gelet op de slechte weersomstandigheden bij de start van de zomervakantie”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.

“Bovendien was 2015 een absoluut topjaar voor het toerisme in Limburg. We noteerden toen een stijging van ruim 9% overnachtingen. De nieuwe resultaten bevestigen nu dat steeds meer toeristen de weg naar Limburg vinden. En dat ondanks de zware regenval in mei en juni en het slechte weer bij het begin van de vakantie. Samen met alle gemeenten en haar toeristische partners promoot Toerisme Limburg  de provincie dan ook als een plek waar het hele jaar door veel te beleven valt. Die inspanningen leveren mooie resultaten op.” voegt gedeputeerde Igor Philtjens nog toe.

De overnachtingen van juli genereren naar schatting 55,8 miljoen euro omzet

Op basis van de cijfers uit de bevraging werd een extrapolatie voor de maand juli gemaakt voor de ganse sector. Daaruit blijkt dat ruim 175.000 toeristen incheckten in Limburg. Dat leverde meer dan 700.000 overnachtingen op. Hierdoor werd een omzet van 55,8 miljoen euro gerealiseerd.

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Die cijfers bewijzen nogmaals hoe belangrijk toerisme is voor de verdere economische ontwikkeling van onze provincie. Daarom doen we er alles aan om zo veel mogelijk instroom van toeristen te genereren. Niet enkel via gerichte marketingacties zoals de realisatie van de Limburg Vakantiegids en de promotie op de kusttram maar ook door de ontwikkeling van kwaliteitsproducten zoals ‘Fietsen door het Water’. Hiermee zetten we Limburg op de kaart als een unieke dichtbij bestemming.”

Een beknopte samenvatting van de resultaten uit de steekproef:

De verwachtingen voor augustus

De verwachtingen bij de Limburgse logies zijn positief: 7 op 10 logiesuitbaters verwacht dat augustus even goed of zelfs nog beter zal zijn dan vorig jaar. Last minute boekingen vullen steeds meer open gaatjes in.

Het belang van de evenementen

De evenementen spelen een belangrijke rol in het verblijfstoerisme. Uit de bevraging bleek dat bij ruim 1 op 3 logies toeristen boeken omwille van een bezoek aan bepaald evenement of attractie. De Kroningsfeesten, Pukkelpop, de Bokrijkdagen, Theater op de markt, …zijn evenementen die met name extra toeristen naar Limburg brengen.

De attracties

6 op 10 uitbaters noteert een gelijke of betere maand juli dan in 2015. De attracties die het wat minder deden halen voornamelijk het slechte weer aan als spelbreker. Een aantal andere attracties, zoals Bokrijk, Maasmechelen Village, het blote voetenpad, het Gallo-Romeins Museum, Saraland en de dagattracties in Centerparcs hadden daar niet onder te lijden. Ze noteerden positieve cijfers. Het mooie weer tijdens het lange weekend van 21 juli zorgde dan weer voor extra bezoekers bij alle attracties.

365-dagenbestemming

Limburg profileert zich de voorbije jaren steeds nadrukkelijker als 365-dagen bestemming. Er wordt niet alleen ingezet op de zomermaanden. De zomer is goed voor 1/3 van alle overnachtingen. Dat betekent dus dat 2/3 van de verblijfstoeristen buiten de zomer naar hier komt.

Limburgers op vakantie in Limburg

Van de bevraagde logiesuitbaters geeft 1 op 4 logiesuitbaters aan ook Limburgse gasten te ontvangen. De campagne van Toerisme Limburg om meer Limburgers te overtuigen een vakantie of daguitstap te ondernemen in de eigen provincie heeft een positief effect. Zo worden Limburgers toeristische ambassadeurs voor hun eigen provincie.

Gedeputeerde Igor Philtjens: “Via gericht onderzoek zoals deze bevraging blijven we de tendensen in de sector sterk volgen. Dat is belangrijk omdat we zo ons beleid optimaal kunnen afstemmen op wat er leeft in de sector en in de samenleving in het algemeen. Toerisme Limburg gaat bijvoorbeeld nog meer inzetten op on- en offline communicatie het ganse jaar door. We blijven ook inzetten op de ontwikkeling van kwaliteitsvolle fietsproducten en op de professionele ondersteuning van de toeristische ondernemingen in onze provincie. Daar maak ik graag mensen en middelen voor vrij. Want dat zijn zinvolle investeringen. En dan is er nog altijd die éne investering die helemaal geen geld kost en dat is onze typische Limburgse gastvrijheid. We zijn er voor bekend tot ver over de grenzen heen. Ik roep alle toeristische ondernemers en bij uitbreiding ook alle Limburgers op die gastvrijheid maximaal uit te dragen. Want ook zo onderscheiden we ons!”

Met dank aan de dienst Toerisme Limburg en in het bijzonder aan Leentje Verlinden van wie ik de toestemming kreeg om deze tekst (© Toerisme Limburg), welke eigendom is van de dienst Toerisme Limburg, op mijn website te plaatsen.